Sunday, December 13, 2009

17 Un Strigat in Desert - imagine de ansamblu

Imagine de ansamblu


Progresul stiintific a adus o cunoastere detaliata a elementelor, nascindu-se astfel noi stiinte, legate strict de un detaliu sau altul. De exemplu, inainte era fizica cea care se ocupa cu studiul fenomenelor din natura. Acum avem mecanica quantica, electricitatea, mecanica fluidelor, astrofizica si multe alte subramuri ale fizicii, ce studiaza detalii sau aspecte concrete ale ei.
Inainte era medicina. Acum exista neurologia, cardiologia, oncologia, endocrinologia si alte subramuri ale medicinii, ce studiaza organe sau detalii dintr-un spectru concret, devenind ele insele stiinte in sine.
S-a pierdut insa imaginea de ansamblu, avuta initial, si cu toate ca cunoastem foarte bine detaliile, ne este foarte greu sa intelegem functionarea intregului sistem in ansamblul lui, asa cum o faceau predecesorii nostri. Pierdem din vedere de multe ori faptul ca intr-un sistem, un element oarecare poate influenta direct sau indirect functionarea sau desfasurarea obisnuita a evenimentelor sau fenomenelor. Asemeni unui ceas, compus din multe rotite, suruburi, arculete si alte piese cu rol concret, functioneaza bine, iar cind fie si cea mai neinsemnata piesa nu isi mai indeplineste rolul, intregul sistem este perturbat in functionarea sa sau chiar blocat, tot asa natura, corpul uman si oricare alt sistem, au nevoie de orice element, de orice subramura sau substructura pentru a fi inteleasa. Nu poate fi pe deplin inteleasa functionarea inimii, a ficatului sau a celulelor, daca nu este inteleasa activitatea creierului. Nu poate fi inteleasa functionarea corpului uman ca sistem, daca nu este cunoscut mediul si modul de viata a fiecarui om.
Un tribunal nu poate fi corect in verdictul dat in cazul unei infractiuni grave, daca nu este inteles pe deplin mediul din care provine infractorul cit si circumstantele in care a faptuit faradelegea.
O dezechilibrare psihica, instabilitatea emotionala, pot afecta functiile unor organe aparent fara legatura imediata cu starea psihologica. In realitate legatura este foate strinsa. O simpla carie dentara poate deregla stomacul, dar stomatologia si medicina interna sint ramuri diferite ale medicinii. Din delimitarea in subramuri a cunoasterii corpului uman a aparut neconcordanta intre medicina clasica, stiintifica si cea empirica sau traditionala. In multe cazuri, medicii au ridicat miinile neputinciosi, in timp ce ‘’leacuri babesti’’ s-au dovedit binefacatoare, fiind astfel reevaluata capacitatea Naturii de regenerare.
Isus nu a fost medic, dar a vindecat bolnavi si oameni cu handicap. Aceasta arata ca exista ceva deasupra corpului fizic, ce asigura functionarea acestuia, ceea ce numim corp astral. Corpul astral este la rindul lui influentat de Karma sau altfel spus destin ori legea actiunii si a reactiunii, implicit fapta si rasplata. Nu poate fi sanatos un om care a facut multe fapte negative. Vindecarea bolii de inima de catre cardiologie sau a stomacului de catre medicina interna, nu poate fi decit o masura locala si superficiala. Omul tratat astfel, care continua insa vechiul mod de viata, guvernat de acelasi mod de a gindi sau de a actiona, va recidiva in mod sigur si de cele mai multe ori boala se va extinde si la alte organe.
Medicina chineza traditionala, veche de milenii, este acceptata doar in parte de catre civilizatia occidentala moderna. Aceasta medicina chineza asemeni medicinii Ayurveda din India, cuprinde adinci invataturi spirituale, care urmaresc vindecarea definitiva, incepind cu spiritul si continuind cu corpul fizic, ajungind in final sa restabileasca armonia dintre ele. Nu inima, stomacul sau oarecare organ trebuie vindecat, ci omul. Acupunctura, presopunctura, folosirea diferitelor plante medicinale, folosirea diferitelor materiale precum cuprul, argila, magnetul si altele, nu ar fi putut avea efecte benefice fara intelegerea functionarii corpului astral, circulatia fluidelor vitale si a curentilor energetici, influenta mediului, a radiatiilor solare, terestre sau cosmice, fara orientarea de-a lungul liniilor cimpului magnetic al Pamintului a corpului supus tratamentului, si nu in ultimul rind fara profunda intelegere a principiului Yin-Yang. Tai Chi Chuan este una dintre multele forme ale artelor martiale chinezesti si dincolo de forma sa dinamica prin tehnicile de lupta, are si o forma pasnica prin care este acumulata si dirijata energia Chi, practicantii avansati fiind capabili de performante ce lasa savantii materialismului occidental cu multe semne de intrebare si fara raspunsuri stiintifice. Aceste performante, controlul acestor puteri miraculoase, apartin naturii superioare a omului si nicidecum naturii lui inferioare, bolnavicioase.
Principiul Yin-Yang din filosofia chineza este intilnit si in filosofia indiana – si desigur in orice aspect si fenomen al naturii. Pozitivul si negativul se intrepatrund in manifestarea lumii fenomenale. Upanishad-ele, ultimele in ordinea cronologica din filosofia indiana, descriu exercitii respiratorii, atitudini ale corpului fizic, o stricta dieta alimentara cit si un perfect control al faptelor de zi cu zi, o perfecta armonie cu oamenii si natura, toate acestea avind ca scop autoperfectionarea practicantului. Practicantii yoga astfel pregatiti, vor fi capabili sa se mentina intr-o profunda meditatie, singura in masura sa conduca spiritul catre scopul final al vietii. Ori pentru atingerea acestor inaltimi, nu exista o singura lege, o singura formula, ci un ansamblu de legi si metode, combinate cu toate faptele aspirantului, rezultind starea finala numita Samadhi, mintuire, eliberare, sau imparatia cerurilor. Mai multe denumiri dar cu acelasi sens.
‘’Mens sana in corpore sano’’ au spus la rindul lor inteleptii Romei si Greciei antice, convinsi ca nu se poate una fara cealalta, sanatatea mintii si cea a corpului.
Chiar daca intelepciunea orientului a ajuns in vest, ea este distorsionata si incompleta, fiind inteleasa superficial fara sa se ajunga la esenta. Dintr-o intreaga stiinta, completa, au fost pastrate doar metodele respiratorii si asanele sau atitudinile corpului, ce doar ele singure nu au sens si nu duc nicaieri, fiind uneori periculuoase. Fara a fi construita intii o baza solida, nu va putea fi ridicata o constructie prea inalta, asa cum spunea odinioara regretatul Arhiepiscop al Greciei, Christodoulos. Fara a fi urmate intr-o ordine stricta, fazele constructiei spiritului uman fiind insusite pe deplin inainte de a trece la urmatoarea, nu poate fi elevat nici spiritual si nici social un om. Fara intelegerea in intreg ansamblul, un sistem nu poate fi aplicat.
Intregul univers se supune acelorasi reguli si exista o deplina interactivitate intre toate elementele vizibile si invizibile. Asemeni unei table de sah, pe care fiecare piesa actioneaza aparent in mod diferit de celelalte, in realitate se influenteaza una pe cealalta si se supun unor reguli comune ce duc catre un scop comun, si universul este compus din elemente si sisteme in strinsa legatura intre ele. Pe oricare din cele 64 de patratele sint valabile aceleasi reguli ; in oricare colt al universului functioneaza aceleasi principii. La nivelul unei societati, elementele practice, fizice si cele spirituale sint comune tuturor membrilor ei. Poti intelege conceptia si rolul unui om , a unei familii sau a unei grupari sociale, analizind conceptia si rolul intregii societati.
Ca rezultat al interactiunii, o celula poate imbolnavi alta celula, un organ, intregul organism. Aceasta celula s-a imbolnavit prin coparticiparea multor factori, ce luati separat nu sint foarte importanti. Rezultanta acestor factori – de mediu, de alimentatie, genetic, psihologic, etc, - este imbolnavirea celulei. La nivel social se intimpla la fel si nu este intimplator faptul ca degradarea umana a ajuns la acest nivel. Un ansamblu de conceptii egoiste si materialiste, creeaza dezechilibrarea individului in prima faza, apoi a familiei si de aici boala se extinde la nivelul societatii.
Sintem membrii aceluiasi intreg, si aceleasi societati umane, ai aceleasi biosfere, ai aceluiasi univers. Spectacolul este impresionant, asemeni unui joc de sah dar la scara mult mai mare.
In jocul de sah, lupta si actiunile sint imaginare, jocul nu afecteaza jucatorul, iar sfirsitul jocului creeaza posibilitatea inceperii unuia nou. La nivelul universului se intimpla la fel, manifestarea fiind doar aparenta, imaginara, nefiind mai consistenta decit un vis.
Pentru un intelept realizat, spectacolul lumii este un simplu joc de umbre, deloc serios sau demn de prea multa atentie si doar realizarea, sau altfel spus intelegerea Adevarului de dincolo de aparente, este cu adevarat un lucru serios si demn de a fi inteles si insusit. Aceasta lume este asemanatoare unui joc din realitatea virtuala creata cu ajutorul unui calculator electronic. Poate fi imaginat si animat un decor complex, cu personaje si obiecte in locuri absolut imaginare, angrenate in jocuri si probleme de asemeni imaginare, o intreaga gama de culori si efecte. Impusti, te accidentezi intr-un raliu, calatoresti printre galaxii sau in interiorul arterelor sanguine si in organele umane. In realitate nu ai omorit pe nimeni, nu te-ai accidentat si nu te-ai deplasat nici un milimetru. In schimb, dupa multe ore in fata monitorului, creierul este afectat atit de grav, incit sa transpuna in realitate stari emotionale virtuale. Ne identificam cu personajele si credem ca totul este atit de real, intrind intr-o stare periculoasa de depresie, ce nu de putine ori impinge spiritele mai sensibile la sinucidere.
In plan metafizic lucrurile nu difera prea mult. Din identificarea Creatorului cu lumea fenomenala imaginata de El, rezulta un nivel inferior al Divinitatii numit om, numit viata sau fiinta vie. Asa cum spunea cindva sfintul Indiei Swami Shivananda : Dumnezeu involuat este om si omul evoluat este Dumnezeu. Asadar evolutia este doar o stare spirituala, materia jucind un rol secundar.
Nimic si nimeni in aceasta lume nu poate fi absolut independent. Fiecare fiinta vie, fenomen si obiect, influenteaza sau este influentat de celelalte elemente, participind la desfasurarea evenimentelor intr-o deplina ordine si absolut neintimplator.
Daca analizam stiintific cu cit mai multe detalii adaugate la imaginea centrala a societatii omenesti, vom vedea ca a fi profet consta in adinca intelegere. Coruptia si ilegalitatea oamenilor, a societatii si a guvernelor, creeaza un mediu favorabil decaderii umane, creeaza o stare de lucruri ce ameninta insasi viata pe pamint. Viziunea strict materialista a oamenilor ii limiteaza in intelegerea realitatii ultime, ignorind aspectul etern al existentei si insusindu-si doar latura trecatoare, perisabila a materiei. Dar nu este un singur factor determinant al dramei ce se desfasoara la nivel global in acest inceput de mileniu, ci este rezultanta evenimentelor istorice combinate cu egoismul oamenilor si cu dorinta de a-si satisface cele mai aberante si pline de vanitate vise si dorinte. Asa cum un corp s-a imbolnavit intrunind o multitudine de factori, si societatea omeneasca s-a imbolnavit intrunind de asemeni o multitudine de factori. Doctorii incearca zadarnic sa trateze o boala cu ajutorul unui medicament unic, eficient si rapid in acelasi timp. Politicienii si guvernantii de asemeni incearca sa gaseasca solutii simple la problemele complexe ale societatii omenesti. Cu o asemenea viziune limitata nici doctorii nu vor reusi sa vindece cu adevarat si definitiv un om bolnav si nici politicienii sa indrepte societatea pe drumul adevaratei prosperitati si evolutii culturale si spirituale. Tratamentele doar de suprafata si pe termen scurt sint precum morfina in cazul unei infectii : este atenuata durerea, dar boala contina sa evolueze pina la colaps sau moarte. O operatie poate fi complexa si mutilanta, dar poate salva o viata. In cazul societatii omenesti moderne aceasta operatie poate fi un razboi de proportii. Odata ce sansele de vindecare spirituala vor fi epuizate dar cancerul social va continua sa evolueze, odata ce singuri ne vom fi refuzat dreptul la viata si libertate pasnica continuind sa ne indirjim in a ne satisface poftele carnale si ambitiile pentru bani si putere, razboiul va ramine ultima sansa de vindecare. Tratamentul in stare sa vindece este complex si cuprinde multe faze si solutii, de la relansarea spiritualitatii si culturii, reevaluarea calitatilor umane si a capacitatii Naturii de a restabili echilibrul, de la redobindirea demnitatii oamenilor indiferent de rasa, culoare sau religie, restructurarea legislatiei menita sa disciplineze in spiritul reintegrarii si rearmonizarii oamenilor cu societatea a carei membri cu drepturi egale apartin. Restabilirea ordinii si respectului fata de oameni si fiintele vii, fata de munca si dreptate, neexploatarea omului de catre om caci nimeni nu este deasupra celorlalti, privilegiile se obtin doar prin munca si efort individual sau colectiv dar nicidecum prin nastere. Educatia si pregatirea copiilor ca viitori marinari ai corabiei umanitatii trebuie sa fie prima prioritate a programului de relansare sociala si spirituala. Economia de piata nu este nici pe departe binefacatoare oamenilor caci nimeni nu are dreptul sa acumuleze averi ce depasesc cu mult necesitatile de trai in timp ce oameni defavorizati vor fi obligati sa traiasca in mizerie. Interzicerea persoanelor particulare si a organizatiilor de orice fel da dirijeze economia locala, nationala sau mondiala, nationalizarea industriilor, a exploatarii resurselor energetice, desfiintarea sistemelor bancare private ( statul fiind singurul indreptatit sa dirijeze moneda), desfiintarea concernurilor internationale, distrugerea armamentului nuclear si conventional, inchiderea fabricilor de armament, demonopolizarea tuturor produselor si multe alte masuri se pot dovedi salutare pentru omenire. Deosebit de importanta este restructurarea modului de organizare si guvernare, familia fiind prima forma de acest fel, ce la rindul ei isi exprima opiniile si necesitatile la nivel de comunitati, de localitati, de judete si in final la nivel national. Nu exista singe albastru si nimeni nu poate fi ales sa cirmuiasca societatea pe principii politice sau de alta natura personala sau de grup de interese, dar pe criterii de intelepciune si abilitate profesionala. Toate acestea suna poate marxist sau utopic, dar este un tratament eficient ce in timp isi va arata eficienta. Sa o spunem altfel : doar asa poate fi evitata catastrofa, si cum nu se vor arata multi oameni dornici sa se sacrifice in folosul generatiilor viitoare, razboiul mondial devine singura cale ce va fi urmata de omenire, fie ca vrea cineva fie ca nu.
In final Dumnezeu este cel ce a creat aceasta lume, este cel ce duce povara acestei lumi si tot El este cel ce va oferi la timpul cuvenit solutia cea mai buna.

No comments:

Post a Comment